
Orgull i sacrifici

És urgent la creació d’una comissió de lectura pública
JORDI VALLS POZO
Santa Coloma de Gramenet és una ciutat bella. No convencionalment. L’arquitectura i l’urbanisme del segle XX han devastat el paisatge sinuós dels monticles que anaven alternant els camps de diversos conreus amb petits boscatges i algun mas dispers. Només llegint les descripcions de Josep Sol, de la Santa Coloma dels anys vint i trenta del segle passat, trobarem tants contrastos que és difícil ajustar la mirada de l’escriptor amb la realitat actual. Cal un treball d’imaginació extra.

El segle XX colomenc ha estat traumàtic, els canvis, no han estat només socials. El paisatge s’ha vist clarament alterat i els punts de vista, abans bucòlics, ara responen a estructures geomètriques que recorden el cubisme. Només cal prendre algun carrer amb perspectiva com, posem per cas, el carrer Irlanda. Un carrer de tobogan. Podem baixar des de l’alçada de mossèn Camil Rossell i, a partir de la Comissaria de la Policia Nacional, observar l’efecte visual que produeix l’enclotada del Fondo, Jacint Verdaguer i la pujada vehement dels Turons de Banús, a partir de la plaça Santa Rosa, al costat del metro. La sensació és espectacular. La imatge evoca la Cashba d’Argel, amb les construccions verticals i precàries que fan pujada. L’efecte visual ofereix un equilibrat, però fràgil, amuntegament de cases i blocs de pisos que per la mateixa elevació del terreny no poden ser massa alts.
Un altre passeig és arribar fins al carrer Còrdova, a Can Franquesa. Com més amunt hi anem més prodigioses són les vistes a Barcelona, una diagonal amb Montjuïc molt clarificadora de les construccions que signifiquen la ciutat veïna: Sagrada Família, Les Glòries, el Port de Barcelona, amb una aura sospesa de contaminació. I a l’altra banda del nostre ull ciclopi, la costa marítima que preludia el Maresme. Des de Can Franquesa, la nostra ciutat es veu petita. El riu Besòs és una serp que desemboca al costat de les tres torres de la Fecsa, possiblement un dels trets simbòlics més significatius de la nostra comarca que remet a un passat industrial que ha condicionat diverses generacions de colomencs. I, atenció, no hem sortit del perímetre urbà.
Dos grans pintors han deixat una petja a la nostra ciutat. D’una banda, Joaquim Mir que va pintar el llenç: El venedor de taronges. L’espai colomenc retratat és actualment irreconeixible. El trobareu a la coberta del llibre de Joan Vilaseca Història general de Santa Coloma de Gramenet. El quadre presenta un senyor gran ben vestit que subjecta un bol. A terra hi ha tot de taronges, suposem que a la venda. Aquest senyor mira directament el pintor, darrere seu presenta l’església de Santa Coloma –la que més endavant serà consagrada a Sant Josep Oriol–. Som l’any 1885, l’església, d’estil barroc, la veiem frontalment. Representa l’autoritat espiritual que consent l’escena pintada. Als voltants de la parròquia i a la pujada d’un incipient carrer Major, hi ha gent que bada per les parades d’un mercat de carrer una mica anàrquic. El nostre venedor s’asseu en un muret on, a hores d’ara, hi ha ubicat l’oficina de Correus. Aquesta és la Santa Coloma que va conèixer J.M. Sagarra quan venia a passar els estius a la propietat familiar de la Torre Balldovina.
L’altre pintor que s’hi va acostar al nostre poble va ser Pablo Ruíz Picasso. Sembla que convidat per la família de la Torre Pallaresa. Va passar uns dies experimentant amb la pintura. Som l’any 1896. No sabem pràcticament res d’aquella estada, només que al Museu Picasso del carrer de Montcada de Barcelona, a les primeres sales, les de formació de l’artista, es mostra el quadre “Sierra de Marina”, es tracta d’un oli molt senzill amb una tela sobre una fusta. Un treball de gradació de colors blau que conviden a interpretar un paisatge muntanyós vist des del mar, limitat per un color vinós tebi que indica una atmosfera propera al límit de la llum del dia. El que sembla indiscutible és que el punt de vista del pintor és des del mar. Probablement a la costa de Badalona. Entre el relleu cromàtic indefinit hi ha unes puntes geogràfiques que podrien indicar el Turó del Pollo, que els mariners de Badalona reconeixen, com a element de referència marina, com a Turó de Rigolf.
Potser el pas dels dos pintors no fos fortuïta, és possible que es trobessin a Santa Coloma de Gramenet. Dos estils, el de Mir i el de Picasso que representarien amb el temps dues estètiques pictòriques contrastades. En certa manera, l’evolució de la nostra vila també és força contrastada. La sensibilitat dels artistes, respondria, si m’ho permeteu, al contrast de les descripcions de J. M. de Sagarra i Josep Sol, els dos escriptors desenvolupen, en pocs anys de diferència, dues realitats que són la mateixa, la de Sagarra imbuïda en el pintoresquisme detallista i la de Sol en difuminada coloració entre les emocions i el paisatge.
La Santa Coloma reconeixible, a primer cop de vista, la postmoderna, torna a fer un canvi de fisonomia. Màrius Sampere que és un autor més d’ànimes que de descripcions, anirà reflectint en els poemes i proses, aquella sensació de mancança i estranyesa que produeix la despersonalització de l’utilitarisme urbà i els nous marcs identitaris, com una resistència humana a l’alienació: “Viure és provar-ho infinites vegades.” Llegim des del pont de Santa Coloma quan entrem a la ciutat. Tota una declaració d’intencions amb el primer equipament que ofereix acolliment a la ciutat, La Ciba (Espai de recursos per a dones, innovació i economia feminista). O, si pugem riu amunt fins al Parc de Can Zam, la instal·lació escultòrica de Benito Marcos “Co-incidència”. Quina millor benvinguda i declaració d’intencions. I quin vertigen de repte!
Perquè com he dit al principi Santa Coloma és una ciutat bella, diversa, multiforme. Només cal mirar-la, llegir-la i estimar-la.

9 Comments
Felicitats! Un article molt bonic!
Un text magnífic, interessantíssim!
Molt bonic, Jordi. Al carrer Irlanda ha viscut la meva mare la darrera dècada de la seva vida. Va morir l’octubre de 2021. És un carrer que conec bé, però mai l’havia imaginat com ho fas tu, com una muntanya russa. Més bé jo l’he imaginat com una frontera (amb policia nacional inclosa) entre el món més salvatge del Fondo i els confins de la ciutat endreçada.
No he estat mai a S. Coloma, llegir l’article em fa adonar que hi he d’anar
Un text esplèndid! Rigorós i amb descripcions de molt valor històric, cultural, urbanístic i artístic. Tres escriptors, tres artistes: Josep Sol, Josep Maria de Sagarra i Màrius Sampere, per un cantó, i Mir, Picasso i Marcos, per l’altre. Santa Coloma de Gramenet és una ciutat bella. El riu Besòs i la Serra de Marina configuren un hàbitat i un entorn natural inspirador!
Jordi
Has fet un joc interessantissim entre l’arquitectura, el paisatge urbà i l’art de la pintura… que em fas ganes de venir Santa Coloma, com diu la Nati.
Per qué es diu Santa Coloma?
Salut.11
És la patrona del petit poble pagès que era Santa Coloma, abans dels anys 30 del segle passat. En Jaume es va recórrer, amb el seu citroën (em sembla) diverses santes colomes del país i en va fer un llibre, si no m’erro.Al quadernet que en Jaume ens va encarregar (Mercè Carbonell, Albert Fabà, Jordi Rovira. El poble antic.Maig de 1987) ja s’indicava: “Fixament de l’església romànica dedicada a la verge màrtir Coloma”
Un article preciós, Jordi. Un record personal en la línia “frontera” entre barris que comenta l’Eugeni. Una companya que vivia al carrer Mas Marí i jo, que vivia al carrer del Rellotge anàvem al Col.legi de les Dominiques, a la plaça Sagarra (anys 60). Si algun dia havíem d’anar a escola més d’hora (excursió, missa…)i estava fosc a l’hivern, agafàvem un parell de pedres ben grosses (pel carrer n’hi havia) cada una, per si ens sortia algun “tio”. Anàvem de pressa i amb les pedres ben apretades contra el pit, i no les llençàvem fins al carrer Irlanda, on naixia la llum, literalment, no és una frase. Anys més tard, quan assistia als plens de l’alcalde Porta per Grama i com a corresponsal (anys 70) –acabaven cap a la mitjanit– si ningú em portava a casa amb cotxe, les meves angoixes començaven al passatge Irlanda o al Camino del Fondo (a partir del bar El Cruce).
Jordi, això és memòria històrica, la resta són punyetes! Gràcies